November 1972 – Terwijl in hotel Struvé de staking op scheepswerven in Hoogezand en Sappemeer werd voorbereid, waaide de torenspits van de katholieke kerk. Toeval? Of zat er meer achter?
Nors vindt men de Groningers, en zo weerbarstig als staal. Misschien was dat ook wel zo in die tijd. Het niet op tijd klaarkrijgen van een schip door de landelijke staking in de metaal en zijn eigen koppigheid brengt lasser Jasper aan lager wal. Zijn overmatige drankgebruik vertroebelt zijn blik op de werkelijkheid. Waarheid en fictie zijn niet meer van elkaar te onderscheiden. De storm die de toren van de kerk heeft verwoest lijkt zich in zijn hoofd genesteld te hebben. Nietsontziend wordt alles en iedereen in zijn slipstream meegenomen. Als hij is uitgeraasd, lijkt de schade onherstelbaar groot.
NORS STAAL is een verhaal over de grote staking op de scheepswerven. Meer dan 60 % van de arbeiders in Hoogezand en Sappemeer was lid van de vakbond. Het socialistische gedachtengoed was volop aanwezig. Er was een grote drang naar gerechtigheid en een beter salaris. Tegelijkertijd worstelen de vrouwen zich los van de bestaande patronen. Was het eerst normaal dat vrouwen stopten met werken na de huwelijksdag, kwam nu de vrouw meer centraal te staan. De radicaal feministische beweging barstte los. Vrouwen richtten activistische bewegingen op en begonnen vrouwencafés, boekhandels, tijdschriften en nog veel meer. Sommige van die initiatieven zouden uitgroeien tot wereldwijd opererende organisaties. Ook werd het steeds normaler dat vrouwen gingen studeren en op leidinggevende posities terechtkwamen.
De voorstelling speelt zich af in het middenschip van de St. Willibrorduskerk in Sappemeer. 160 jaar geleden ontworpen door Pierre Cuypers. In 1972 een middelpunt in de gemeenschap. Nu opnieuw volop onder de aandacht. Het verhaal is geschreven door Nico van der Wijk. Ruim 40 spelers uit de regio (waarvan 4 professionals) doen mee aan dit spektakel met veel 70er jaren muziek en effecten.
Initiatief
Stichting Watervloot
Pim Witteveen – Jan Poel – Sjoert de Ruijter – Thea van der Veen – Marcel Scholtens – Astrid Boekholt
Productie
(BUOG) Kees Botman – Pieter Stellingwerf – Claudia Sapia – Ria Jongsma
Toneeltekst
Nico van der Wijk
Regie en bewerking
Pieter Stellingwerf
Componist
Hans Kaldeway
Choreograaf
Reinbert Martijn
Kostuumontwerp
Atelier Dianne Bonnema
Licht en decor
Kees Botman – Yannyk Wesseling
Special Effects
Mathijn Roseboom
Visuals en soundscapes
Bas Metz
Geluid
Dorgelo Audio Service
Grafisch ontwerp en PR
Singelier
Grime
Mirjam Kuiper – Kim Offringa
Kostuumgroep
Cootje de Wijs – Jolande Donker – Evelyn Noordhoek – Ria Mak – Reina Talens – Heleen Visscher
Marieke Boersma – Hessie Rozenberg – Jet Vellinga – Gerda van Pelt – Ytsje Langenkamp – Wieke Brandenburgh – Rina Sijtsma – Aly Kuiphof – Caroline Sandberg
Vrijwilligers
Adja Perdon – André Winter – Evelyn Noordhoek – Jan Bakker – Kor de Vrieze – Miena Drent – Winnie Bakker
Wie doen er mee?
Jasper van der Lek Jolanda van der Lek Mairan van der Lek Sander Bert Holleberk Robbie Directeur Maria Slagwerk Orgel | Bas de Bruijn Liesbeth Groenwold Laura Cymbaluk Nick Kamerling Laurens Schulting Cor Boer Wim van der Wiel Nomi de Ridder Rob Schoenmakers Hans Kaldeway |
Dans Anna Rass Gerda Ham Ensemble Carolien van den Dries Corrie Scholten Ellen Vierveijzer-Meijer Erna Damhof Esther Pruis Fenny Martens Frans Verhagen Lidy Verhagen Gera Struik Jacquelien Werkman Harriët Teerling Janneke Visser | Marian Benedictus Miriam ter Weeme Johannes Palstra Joke Middelveld Margaret de Vrieze Maria Lambeck Martje Dekker Matty Siersema Mirjam Elzinga Nomi de Ridder Rhea Hoving Ronald Munneke Sandra Medendorp Sjoukje Magnani Watze Koelmans |